• De geschiedenis van Kappé begint…

    Frans Kappé richt 1 februari 1950 kappersbedrijf F.A.J. Kappé op. Schiphol-Oost bestaat nog uit één gebouw: de Europahal. Op het toilet worden passagiers voor 50 cent gekapt en geknipt. In 1951 treedt Cees Kappé als herenkapper in dienst en op 1 december gaan zij in de Europahal parfums verkopen, dan nog tegen normale prijzen. Familievriend Bas Parson wordt in 1958 de boekhouder, een jaar later mededirecteur.

  • De wereld verandert, Schiphol verandert

    De verkoop van taxfree-artikelen wordt toegestaan binnen Europa, en in 1963 wordt er gestart met de bouw van het nieuwe Schiphol dat op 28 april 1967 officieel wordt geopend. Het afscheid van de Europahal en Schiphol-Oost is zowel feestelijk als emotioneel. Frans Kappé besluit de kapsalon, waar nog wel cosmetica wordt verkocht, te scheiden van de parfumerie met taxfree verkoop.

  • De groei van Schiphol en Kappé gaan door

    De verscheidenheid is groot in de jaren 70 en de groei zet door. In 1971 wordt de ruimte van de terminal meer dan verdubbeld en in 1973, het jaar van de oliecrisis, overlijdt Frans Kappé. 1975 wordt een bijzonder jaar: Kappé viert haar 25-jarig bestaan. Jacques Parson komt parttime, naast zijn studie economie in dienst, het shopping centre wordt uitgebreid en Schiphol wordt bereikbaar per trein.

  • 85 medewerkers in 1980

    Kappé zit niet stil. In 1983 opent de aparte cosmeticashop, voor die tijd een revolutionair idee. In juli 1987 treedt Bas Parson terug als directeur en krijgt Jacques Parson het roer in handen. In dat jaar vindt er een megaverhuizing plaats als Kappé haar magazijn en kantoor van Schiphol naar De Hoek verplaatst. In 1988 wordt de Zuidhal op Schiphol heropent na een grondige renovatie.

  • Na regen komt zonneschijn

    De jaren 90 beginnen moeilijk als de Golfoorlog de hele wereld en veel vliegverkeer lam legt. Gelukkig niet voor lang. In mei 1993 wordt de nieuwe West terminal geopend, en gaat het aantal winkels van 3 naar 7, inclusief een aparte zonnebrillenwinkel. 2 jaar later start Schiphol Plaza. De eenwording van Europa zorgt op 1 juli 1999 voor afschaffing van Tax Free, maar Kappé gaat door…

  • Kappé blijft verbouwen en vernieuwen

    De gevolgen van de aanslag op 11 september 2001 zijn wereldwijd voelbaar en na de intrede van de euro lijkt het leven een stuk duurder: een economische crisis is op komst. Op Schiphol Plaza wordt in 2001 Perfumes & Colors geopend en in 2002 gaat het aantal passagiers door de magische grens van 40 miljoen. Met de opening van de Polderbaan in 2003 kan Schiphol nog meer vliegtuigen aan!

  • Kappé gaat door

    Met 4 luxe parfumerieën, 3 zonnebrillenwinkels, 2 drugstores en de pierwinkels is Kappé een fantastisch bedrijf dat niet meer weg te denken is. De twee groothandels, Kappé Military en Travel Market Services doen goede zaken. Schiphol maakt plannen voor weer een uitbreiding: de bouw van de A-terminal wordt gestart in 2019 en over een paar jaar worden de eerste passagiers verwacht.

  • De toekomst gloort weer hoopvol

    In 2020 start de coronapandemie en dat betekent een zwart begin van het decennium. Maar Kappé overleeft en komt sterker dan ooit uit uit de crisis. Kappé groeit, zowel in omzet als in personeelsgrootte. De focus komt geheel op onze airside activiteiten te liggen. Na het bedrijf 37 jaar te hebben uitgebouwd en geleid, neemt Jacques Parson in 2024 afscheid en wordt Kappé overgenomen door de Schiphol Group.